L’Estat espanyol rep menys de l’1% de
les sol·licituds d’asil d’una UE més preocupada per blindar fronteres que per
garantir drets
Quan
una persona refugiada decideix sol·licitar protecció internacional a algun dels
països de la Unió Europea, difícilment opta per l’Estat espanyol. És molt més
probable que ho faci per un Estat del nord o del centre del continent. Les
xifres ho mostren amb claredat. Segons dades de l’Eurostat –l’oficina
estadística de la UE–, el 2012, els 27 membres de l’organització van rebre
268.495 sol·licituds d’asil. De totes elles, l’Estat espanyol, que concentra el
9,4% de la població comunitària, només en va tramitar 2.600 (menys de l’1%).
Ras i curt, és el segon país de la UE que registra menys peticions de protecció
internacional per part de refugiades en relació a la seva població. L’any
passat, França i Alemanya es van apropar a les 60.000 demandes d’asil, mentre
que Suècia va superar les 30.000 i Bèlgica, Itàlia i el Regne Unit es van
situar per sobre les 20.000. En tot cas, la tendència general a la UE és rebre
menys peticions, una conseqüència de “l’èxit de les polítiques nacionals i
europees de blindatge de les fronteres davant la possible arribada de persones
migrants i refugiades”, segons va denunciar la Comissió Espanyola d’Ajuda alRefugiat (CEAR) al seu darrer informe anual, publicat el juny de 2012.
Presentar una sol·licitud d’asil no garanteix, ni molt
menys, rebre protecció internacional.
De fet, el 2012, només el 27% de les
peticions (71.580) que es van fer a la UE van ser acceptades. La major part
(37.245) van suposar la concessió de l’estatus de refugiada, mentre que 27.920
van derivar en l’atorgament de protecció subsidiària –a l’Estat espanyol,
suposa un permís de residència d’un any– i 6.415 en l’autorització de residència
al país per raons humanitàries. Amb un 20% de peticions acceptades, l’Estat
espanyol se situa per sota de la mitjana europea i està molt allunyat del
gairebé 50% que registren Dinamarca i Finlàndia o del 39% de Suècia. Els
criteris per donar el vistiplau a una sol·licitud de protecció són molt
divergents i la Comissió Europea està enllestint un conjunt de mesures amb l’objectiu
d’homogeneïtzar els processos i que els estats estiguin obligats a donar una resposta
a la refugiada en un termini màxim de sis mesos, per evitar que es continuïn
eternitzant els tràmits, amb casos que actualment s’allarguen diversos anys.
Restriccions creixents
El 1984, el govern espanyol –aleshores presidit pel
socialista Felipe González– va aprovar la primera llei d’asil. Només aquell any
i els consecutius fins el 1987, el nombre de sol·licituds de protecció internacional
va ser inferior a les 2.600 registrades el 2012, res a veure amb les 12.615 de
1993 o, més recentment, les 9.490 de 2001, segons les dades de l’Oficina d’Asil
i Refugi (OAR), l’organisme del Ministeri de l’Interior encarregat de tramitar-les.
El nombre tan baix de peticions acceptades i la poca tradició en l’acolliment
de persones refugiades en comparació amb d’altres estats europeus expliquen l’escàs
nombre de sol·licituds que, històricament, ha rebut l’Estat espanyol.
Segons l’informe del CEAR, els darrers anys, la tendència s’ha
accentuat arran de les “enormes dificultats existents per accedir al
procediment de protecció internacional als centres d’internament d’estrangers
(CIE), llocs fronterers i costes”, on s’han detectat “múltiples irregularitats”,
vinculades fonamentalment al dret a una assistència jurídica especialitzada. El
CEAR també dóna com a arguments el fet que s’hagi intensificat la restricció de
la llibertat deambulatòria de les persones que sol·liciten asil a les ciutats
de Ceuta i Melilla –on arriben bàsicament refugiades africanes–, de manera que
se’ls veta trepitjar la península, o la imposició –el 2011– d’un visat de
trànsit a les persones sirianes, que els fa impossible arribar a l’Estat espanyol
i sol·licitar-hi protecció internacional.
El cas de la Primavera Àrab
La crisi humanitària que va desfermar l’anomenada primavera
àrab als països del Magreb durant el 2011 va posar de manifest la insolidaritat
de la UE, més preocupada de blindar les seves fronteres que de garantir el
respecte dels drets humans de les persones refugiades i necessitades de
protecció internacional, segons va subratllar el CEAR al seu darrer informe
anual. I és que, l’abril de 2011, Tunísia –en plena transició després del
derrocament del dictador Ben Ali– va acollir més de 200.000 persones refugiades
–fonamentalment provinents de Líbia–, deu vegades més que Itàlia. L’Europa
fortalesa s’estén amb el desplegament dels seus controls fronterers (Frontex)
als països del nord de l’Àfrica i, si cal, violant el que estableixen la
Convenció de Ginebra de 1951 o la Carta de Drets Fonamentals de la UE amb
relació a les persones refugiades.
*Article publicat al número 316 del setmanari DIRECTA, 8 de
maig de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada