L'Índex
d'Estats Fallits mostra un creixent retrocés de l'estabilitat
d'Espanya, fonamentalment per l'augment de la pobresa i les
desigualtats econòmiques
Els
sis milions de persones a l'atur, l'empitjorament constant de les
condicions laborals de la majoria de la població que sí que té
feina, la progressiva i continuada degradació dels principals
serveis públics a causa de les retallades i la creixent desigualtat
social són algunes de les principals conseqüències de la política
d'austeritat a ultrança que des de fa més de tres anys apliquen el
govern espanyol i, en gran mesura, els executius autonòmics i
locals. Entre d'altres coses, aquest còctel s'ha traduït en una
creixent mobilització social i, segons la majoria de les enquestes,
contribuirà a la major sacsejada del mapa polític, tant estatal com
del Principat, des de la transició, amb la fi del bipartidisme en elcas espanyol i la probable substitució de CiU per ERC com a partit hegemònic català. L'austeritat sense límits té altres
conseqüències que sovint són ignorades en el debat mediàtic, com
són convertir-se en un estat amb una pau cada cop més qüestionable
i on l'estabilitat és cada cop menys segura.
És
evident que l'Estat espanyol no és Somàlia -exemple paradigmàtic
d'estat fallit-, però
les creixents retallades i el progressiu
empitjorament de la situació econòmica de la majoria de la població
l'estan allunyant imparablement dels països més estables del
planeta que trobem fonamentalment al nord d'Europa. Segons l'Índexd'Estats Fallits (FSI, en anglès), publicat fa unes setmanes i
elaborat per l'ONG estatunidenca The Fund for Peace, l'Estat espanyol
és estable, però si l'any passat ocupava la posició 153 enguany és
a la 149, en un rànquing on el número 1 i, per tant, principal
estat fallit del planeta és Somàlia. Com a principal antagonista hi
ha Finlàndia, en la darrera posició (178), just per darrere de
Suècia. Paral·lelament a l'FSI, fa unes setmanes es va publicar el
Global Peace Index (GPI), que vaig analitzar en una entrada i on es
reflecteix que l'Estat espanyol i la resta de PIIGS (Portugal,
Itàlia, Irlanda i Grècia) han vist retrocedir sensiblement el seu
nivell de pau des de l'esclat de la crisi i l'aplicació de
retallades salvatges.
L'FSI
analitza 12 variables i en cada una de les quals els estats
analitzats reben un 10 de puntuació si es considera que són fallits
en aquest àmbit i un 1 si són totalment estables. Espanya obté una
puntuació de 44,4, millor que les de Grècia (50,6) o Itàlia
(44,6), però pitjor que Lituània (43,0), Polònia (40,9), Portugal
(32,6), Eslovènia (32,3) o Irlanda (24,8). Les categories en què
l'Estat espanyol obté una pitjor puntuació són elits fracturades
-en el sentit que líders locals i nacionals participen en una
arriscada política per obtenir algun guany polític i perjudicant el
contracte social- amb un 6,0, la group grievance -en
referència a què si hi ha tensió i violència entre grups l'Estat
no pot garantir la seguretat, de manera que pot aparèixer por i
violència addicional- amb un 5,8, la pobresa i el declivi econòmic
amb un 5,5 i el desenvolupament econòmic desigual, amb un 4,1.
És
a dir, on pitjor puntuat està l'Estat espanyol és en àmbits que
tenen una relació directa amb la situació econòmica, que ha
empitjorat acceleradament des del 2008 amb unes mesures d'austeritat
seguides a cegues pels governs de Zapatero i Rajoy a nivell estatal
i, durant molt de temps, pels d'Artur Mas al Principat, Francisco
Camps i Alberto Fabra al País Valencià, i José Ramón Bauzá a les
Illes. L'FSI considera Espanya un estat amb capacitat per suavitzar
uns xocs -en aquests cas econòmics i socials- que en països en
pitjor situació provocarien una caiguda molt més accentuada, però
és evident que a mesura que la població exclosa cada cop és més
alta i que les desigualtats socials no estan deixant de créixer
aquesta capacitat d'esmorteïment es veurà reduïda i, probablement,
l'any vinent la puntuació a l'índex sigui encara pitjor, amb
variables com la fuga de cervells i emigració on el 3,0 obtingut
enguany es veurà clarament superat.
El
GPI alertava que del “creixent risc”
que els “6 milions d'aturats participin en protestes
significatives”, mentre que a nivell continental recalcava que
s'està coent una “crisi política” a la superfície de
l'eurozona a causa de les polítiques d'austeritat. La Troika
-Comissió Europea, Banc Central Europeu i Fons Monetari
Internacional- segueix dictant mesures econòmiques neoliberals, que
accentuen les desigualtats i perpetuen una precarietat creixent entre
la població assalariada, mentre que el govern de Rajoy lluny
d'intentar algun cop de timó que refermi la seva sobirania, es
limita a complir el que li ordenen i augmentar, això sí, la despesadedicada a reprimir la població, amb l'adquisició de nou material
antiavalots. No fos cas que la ciutadania pretengui canviar les coses
amb mobilitzacions massives. Si ho fan, es tracta de posar-los la por
al cos perquè tornin a casa. Mentrestant, rànquings independents
com el GPI o l'FSI constaten com la convergència amb els països
nòrdics, on l'estat del benestar malgrat algunes retallades segueix
existint, ja és, directament, una utopia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada