Els
fracassos sonats no vacunen l'administració contra els
macrocomplexos d'oci, que continuen sent beneïts amb lleis fetes a
mida
L’escassa
o nul·la rendibilitat econòmica, el fort impacte ambiental i
territorial -que es tradueix, entre altres coses, en un ingent
consum d’aigua i en la urbanització de paratges generalment
protegits–, els reiterats incompliments de les primigènies
promeses de creació de milers de llocs de treball o l’aposta per
un model d’oci basat en el consum i en una uniformització que
ignora les particularitats autòctones són alguns dels nombrosos
trets que comparteixen els parcs temàtics i els macrocomplexos d’oci
i del joc existents o projectats als Països Catalans. Port Aventura
(Vila-seca i Salou) i Terra Mítica (Benidorm) són els únics parcs
temàtics en funcionament al país i, tot i que el seu balanç global
dista molt de poder ser considerat positiu, durant els darrers anys,
s’està vivint un boom de projectes similars arreu del territori,
sempre amb el suport entusiasta del govern autonòmic de torn. A
l’hora de la veritat, després de presentacions a so de bombo i
platerets en què es posen damunt la taula xifres mastodòntiques,
molts d’aquests macrocomplexos acaben convertits en fum, sense que
se n’hagi aixecat ni una paret.
Si ens
centrem en l’última dècada, el primer projecte d’aquest tipus
que va aparèixer a escena va ser Gran Scala, el complex presentat el
2007 per un opac consorci anomenat International Leisure Development
(ILD) i que havia d’omplir el municipi d’Ontinyena de casinos,
hotels i parcs temàtics, a banda de donar feina a desenes de milers
de persones. A l’hora de la veritat, res de res. Eurovegas, Ferrari
World o el parc d’atraccions que els danesos Theme Park Group
promovien a
Campos (Mallorca) també són grans complexos que no s’han arribat
a executar. Impulsat pel magnat dels casinos de Las Vegas Sheldon
Adelson, Eurovegas pretenia acabar de trinxar el delta i el Parc
Agrari del Llobregat per aixecar-hi una ciutat del joc. Malgrat les
facilitats que li posava la Generalitat de Catalunya –disposada a
fer unes lleis a mida–, el mes de setembre, el magnat nord-americà
va anunciar que escollia Madrid.
Dos
mesos més tard, es va fer pública la ruptura de les negociacions
entre el govern valencià i els fons d’inversió Alrasoul Ltd, que,
amb el suport del Banco Santander i Credit Suisse, promovia Ferrari
World –un parc temàtic basat en l’elitista marca
automobilística– al costat del circuit de Xest. Ecologistes del
Grup d’Ornitologia Balear (GOB) van denunciar, el 2011, les
intencions d’aixecar un parc d’atraccions a Campos i, des
d’aleshores, no se n’ha sabut res més. Barcelona World –impulsat
per l’especulador immobiliari valencià Enrique Bañuelos i beneït
per la Generalitat, que va ser l’escenari de la presentació
pública del projecte– i Tierra Santa –el parc temàtic religiós
que, des de fa un parell d’anys, es vol fer a Mallorca– són els
projectes que hi ha en marxa actualment, tot i que no sembla gens
clar que s’arribin a fer.
Lleis
a la carta
En
general, els macrocomplexos d’oci esmentats han estat impulsats per
entitats
financeres, fons d’inversió o grups vinculats al negoci immobiliari, però l’administració pública també hi juga un paper proactiu adaptant la legislació als interessos de les promotores o, fins i tot, gestant directament el projecte, com van ser els casos de Port Aventura i Terra Mítica. El 1989, la Generalitat pujolista va aprovar la llei de centres recreatius turístics, que permetia la construcció del parc temàtic tarragoní, que obriria les portes sis anys més tard. La llei òmnibus (2011), entre altres coses, permet que projectes que siguin declarats d’“interès general” passin per damunt del planejament territorial vigent i es puguin ubicar en espais naturals protegits. A més, el govern d’Artur Mas va mostrar clarament que estava disposat a introduir alguns dels canvis legislatius que Adelson reclamava per instal·lar Eurovegas a Barcelona. L’executiu català ha reiterat la seva intenció de modificar la llei del joc perquè BCN World –presentat com l’alternativa a Eurovegas– pugui comptar amb els quatre o cinc casinos planificats a la primera fase del projecte.
financeres, fons d’inversió o grups vinculats al negoci immobiliari, però l’administració pública també hi juga un paper proactiu adaptant la legislació als interessos de les promotores o, fins i tot, gestant directament el projecte, com van ser els casos de Port Aventura i Terra Mítica. El 1989, la Generalitat pujolista va aprovar la llei de centres recreatius turístics, que permetia la construcció del parc temàtic tarragoní, que obriria les portes sis anys més tard. La llei òmnibus (2011), entre altres coses, permet que projectes que siguin declarats d’“interès general” passin per damunt del planejament territorial vigent i es puguin ubicar en espais naturals protegits. A més, el govern d’Artur Mas va mostrar clarament que estava disposat a introduir alguns dels canvis legislatius que Adelson reclamava per instal·lar Eurovegas a Barcelona. L’executiu català ha reiterat la seva intenció de modificar la llei del joc perquè BCN World –presentat com l’alternativa a Eurovegas– pugui comptar amb els quatre o cinc casinos planificats a la primera fase del projecte.
A les
Illes, el govern presidit per José Ramón Bauzá (PP) va aprovar,
l’any passat, la nova llei de turisme, que permet que l’executiu
autonòmic declari projectes d’“interès turístic” i que
aquests s’instal·lin en sòl rústic o, fins i tot, protegit sense
cap tipus de control urbanístic i ambiental. Tot i que no es farà,
Gran Scala va deixar com a herència la llei de centres d’oci
d’alta capacitat, validada pel parlament aragonès per fer
possible, precisament, el complex d’ILD.
Comercialització
de l’oci
En ple
debat sobre Eurovegas, el col·lectiu La Trama Urbana –que aplega
geògrafes
i
sociòlogues especialitzades en la gestió urbanística i l’ordenació
del territori– alertava, en un article, de les conseqüències de
l’acolliment d’un “model de desenvolupament amb poc valor
afegit, desconnectat de l’entramat socioeconòmic local i amb un
nivell baix de redistribució dels beneficis generats”. La
precarietat laboral, els salaris baixos i els acomiadaments –fonts
sindicals han confirmat a la DIRECTA que Port Aventura està fent
fora una dotzena de treballadores cada trimestre– són la norma
d’un model que representa tornar a caure en l’aposta pel totxo i
el turisme de masses.
Els
parcs temàtics i els macrocomplexos d’oci només poden aspirar a
una certa rendibilitat econòmica per les seves promotores si van
lligats a una gran operació immobiliària, que impliqui la
construcció d’hotels, camps de golf, centres de convencions,
centres comercials... De fet, en aquests moments, el 30% dels
ingressos de Port Aventura ja provenen dels hotels i del centre de
convencions estrenat el 2009. Tot plegat no fa altra cosa que
accentuar l’impacte territorial i ambiental d’un model
difícilment sostenible, totalment depredador de recursos. Per
fer-se’n una idea, el consum d’aigua per persona i dia a Port
Aventura oscil·la entre els 277 i els 458 litres –segons dades de
2010 de la memòria ambiental del parc–, mentre que, a la ciutat de
Barcelona, la xifra és de 114.
Terra Mítica. |
Més
enllà dels impactes ambientals i territorials, els parcs temàtics
signifiquen una “homogeneïtzació consumista, una pèrdua de la
identitat pròpia, la comercialització de l’oci a gran escala i el
triomf dels simulacres i les simulacions”, en paraules de
l’arquitecte Albert Crosas, que ha escrit articles sobre la qüestió
per a Ecologistes en Acció. En aquests instal·lacions, el paisatge
i el món natural són desplaçats per l’artificial i la còpia. La
pretensió de recrear indrets llunyans artificialment seguint un
model nascut als anys 60 als Estats Units no busca res més que
segrestar la turista durant dies, amb l’objectiu que consumeixi al
resort, en detriment del comerç de proximitat lligat al territori.
Tot això explica la creixent contestació social que generen aquest
tipus de projectes, com demostren els col·lectius opositors a Gran
Scala, Eurovegas, BCN World o Terra Mítica, que van decidir dir no
al model especulatiu.
de la
Generalitat
GRAN
SCALA
El
projecte que havia de revolucionar una àrea dels Monegros i la
Franja es va convertir en un gran engany. ILD parlava, el 2007, de
17.000 milions d’euros d’inversió, 32 casinos, set parcs
temàtics, hotels amb capacitat per a 25.000 persones, 250 botigues,
26.000 llocs de treball directes, 65.000 d’indirectes i 25 milions
de visitants de cara a l’any 2020, un cop el macrocomplex del joc i
l’oci estigués a ple rendiment. Avalat pel govern autonòmic de
l’època, format per PSOE i PAR, que va aprovar una llei a mida de
Gran Scala, el febrer de l’any passat el projecte d’ILD –formada
per comissionistes i deutores d’Hisenda– es va convertir en fum
ja que l’opció de compra sobre les 3.000 hectàrees que volia
adquirir a Ontinyena no es va fer efectiva.
FERRARI
WORLD
El mes
de novembre, el govern d’Alberto Fabra (PP) va anunciar que
descartava el projecte Ferrari World, el parc temàtic vinculat a la
marca automobilística que el fons Alrasoul Ltd (30%) i els bancs
Credit Suisse (60%) i Banco Santander (10%) projectaven al costat del
circuit de Xest. Els promotors volien la cessió gratuïta de
400.000 metres quadrats de sòl públic i prometien una inversió de
1.000 milions d’euros i 2.000 llocs de treball, entre directes i
indirectes. Abans que es trenquessin les negociacions, la Generalitat
valenciana ja preparava canvis normatius per fer possible la
“implantació de projectes urbanístics d’especial interès”,
un altre cas de llei a la carta.
PORT
AVENTURA
Després
d’uns inicis tortuosos, amb la fallida implicació de la
nord-americana Busch Inc i el hòlding Grand Península, que dirigia
el posteriorment empresonat Javier de la Rosa, La Caixa es va
implicar en el parc de Vila-seca i Salou, que es va començar a
edificar el 1992 i va obrir portes el 1995. Port Aventura no va
començar a donar beneficis fins al 2004, just quan Universal Studios
va deixar el projecte. El 2009, La Caixa va vendre el 50% del parc al
fons italià Investindustrial, que l’any passat va comprar la resta
del capital. El 2012, el parc va rebre 3,7 milions de visitants i, un
any abans, va guanyar 26 milions. Compta amb prop de 3.000
treballadores directes.
TERRA
MÍTICA
Inaugurat
per l’aleshores president autonòmic Eduardo Zaplana el 2000, el
parc de Benidorm prometia 2.000 llocs de treball directes, 6.000
d’indirectes i 3,5 milions de visitants. Les xifres, però, mai no
s’han complert. Pagat per la Generalitat valenciana, la CAM,
Bancaixa i el Banc de València, ha perdut diners a carretades i ha
suposat una despesa de més de 400 milions (200 dels quals, públics),
que mai no s’han recuperat. Des de l’estiu passat, és propietat
del grup Aqualandia i compta amb 175 treballadores, de les quals
només una vintena tenen feina tot l’any.
*Article publicat al número 311 del setmanari DIRECTA, 3 d'abril de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada