La gestió de l'APB
escapa d'un veritable control democràtic i es caracteritza per afavorir els
interessos de grans companyies, en perjudici d'una ciutadania que té cada cop
més vetat a l'accés a àrees d'un espai que és de propietat pública
El Port de Barcelona és una infraestructura pública i
tant els terrenys on s’ubica com l’organisme que el gestiona també ho són. Ara
bé, a la pràctica es pot afirmar que està bàsicament al servei d’uns
determinats interessos, que gairebé mai no coincideixen amb els de la majoria
de la ciutadania. Els negocis són la màxima prioritat del port i així queda
reflectit a la pàgina web de la infraestructura. “Port per als negocis”,
sentencia el primer apartat que hi trobem.
De la gestió se n’ocupa l’Autoritat Portuària de
Barcelona (APB), que depèn de Ports de l’Estat, un organisme públic que, al seu
torn, forma part del Ministeri de Foment i que, segons la definició oficial, “s’encarrega
de la política portuària del govern i de la coordinació i control de
l’eficiència del sistema portuari”, format per 28 ports d’interès general a tot
l’Estat. L’APB compta amb representants de les administracions estatal,
autonòmica i municipals al consell d’administració i té com a missió “liderar
el desenvolupament del Port de Barcelona, generar i gestionar infraestructures
i garantir la fiabilitat dels serveis per contribuir a la competitivitat dels
seus clients i crear valor per a la societat”.
La Llei de Ports de l’Estat de 2011 assumeix models d’explotació netament privats per a
les infraestructures d’aquest tipus, amb “autonomia de gestió, autofinançament
i una autoritat administrativa [l’Autoritat Portuària] que es regeix pel dret
privat”, explica l’advocat Daniel Jiménez Schlegl. L’especialista en Dret
Administratiu i Urbanisme afegeix a Carrer
que,
gràcies a aquest marc legal, l’APB
es col·loca com una “veritable fortificació front a la capacitat de control democràtic
de les seves accions i de la possibilitat d’un rendiment de comptes públic i
transparent”, malgrat que en el seu consell hi hagi persones nomenades per les
administracions. En opinió de Jiménez Schlegl, “es permet una privatització de facto del domini públic portuari amb
casos que suposen autèntics guetos privatius en territori públic”.
Negoci turístic
El port, segons dades de l’APB, va facturar 160,8
milions d’euros el 2012, va obtenir uns beneficis de 43,2 milions i va ser la
porta de sortida del 70% de les exportacions de Catalunya. A banda de l’estricte
trànsit comercial, també destaca per ser la via d’entrada a Barcelona de
milions de turistes cada any –uns 2,5 només l’any passat-. L’aposta pels
creueristes és compartida tant per l’Autoritat Portuària com per les grans
empreses del sector, que es veuen beneficiades per inversions pagades amb els recursos
del port, que els permeten incrementar el nombre de passatgers transportats i,
per tant, els guanys.
Dos exemples. L’1 de juliol, la naviliera Grimaldi va
inaugurar una nova terminal, després d’una inversió de 20 milions d’euros. En
l’acte d’estrena de la instal·lació, Sixte Cambra –president de l’APB- va
afegir que el port s’havia gastat 10 milions per “habilitar” el moll de la
costa. A final de setembre, va ser la nord-americana Carnival -líder mundial en
el sector- la que va anunciar que invertiria 20 milions per comptar amb una
nova terminal a la infraestructura barcelonina. Dels accessos i la
senyalització del nou equipament, però, se’n farà càrrec l’APB, que hi
destinarà 3,5 milions d’euros.
Sixte Cambra va ser nomenat per la Generalitat president
del Port de Barcelona el gener de 2011. Al consell d’administració de
l’Autoritat Portuària hi ha quatre representants més del govern autonòmic, tres
de l’executiu estatal i dos dels municipis on s’ubica -Lluís Tejedor, alcalde
d’El Prat; i Antoni Vives, vicepresident de l’organisme i tercer tinent d’alcalde
de l’Ajuntament de Barcelona. També hi tenen un representant cada un la Cambra
de Comerç, l’Associació d’Empreses Estibadores i els sindicats CCOO i UGT.
Diverses fonts consultades asseguren que, a l’hora de la veritat, el funcionament
del consell d’administració del port és similar al que tenien les caixes d’estalvis,
és a dir, les persones que l’integren no exerceixen una autèntica tasca de
control, sinó que es dediquen a aprovar per inèrcia -o per desconeixement- allò
que se’ls proposa.
Interès públic o privat?
En opinió de l’advocat Daniel Jiménez Schlegl, la
creixent pèrdua d’autonomia del sector públic davant el poder del sector econòmic
privat provoca que les administracions qualifiquin d’”interès públic” projectes
que només persegueixen “l’interès purament lucratiu del negoci privat”. Tenint
en compte que el “creixement econòmic” s’ha convertit gairebé en “l’únic
interès general perseguible”, els ciutadans es veuen apartats de qualsevol política
d’abast macroeconòmic i les normatives s’adapten per fer viable “el projecte
inversor en la privatització del domini públic”. En els darrers anys, el Port
de Barcelona presenta dos projectes paradigmàtics d’aquest tipus d’actuació,
com són l’edificació de l’hotel W (Vela) i la reforma de luxe de la Marina del
Port Vell.
En el primer cas, es va aixecar la prohibició de
construir hotels a l’espai del domini públic portuari per l’existència d’unes
suposades “raons d’interès general”. En el segon, es va decidir transformar el
Port Vell en un aparcament per a megaiots de multimilionaris, ignorant les
demandes ciutadanes i afavorint únicament l’interès de Salamanca Group, la societat
inversora que hi ha darrere el projecte. En ambdós casos, els projectes afecten
l’espai públic i impliquen la privació del seu ús per part dels ciutadans. La
creació d’una marina esportiva a la Bocana Nord -les obres i explotació van adjudicar-se
el setembre a Formentera Mar- és el darrer exemple de privatització de l’espai
públic executat pel port de Barcelona. Només preocupen els interessos d’una
minoria, mentre s’accentua l’opacitat de l’APB i es limiten els processos
participatius de la ciutadania. Business
is business a la ciutat aparador on es governa
per a l’1%.
Un president ‘business friendly’
De 61 anys, Sixte Cambra va ser col·locat al capdavant
del Port de Barcelona per Artur Mas el gener de 2011. Cambra, que va ser
senador per CiU entre el 1993 i el 2004, té una estreta relació amb el
president de la Generalitat, amb qui l’uneix l’esperit business friendly. Va ser un dels assistents a la boda de la filla
del president de l’executiu autonòmic, celebrada el juny de 2013 a Menorca.
Soci fundador de la firma de caçatalents Seeliger i Conde -que fa uns mesos va
contractar Esperanza Aguirre i en la que Cambra ja no hi té presència-, va ser
el director del Trofeu Comte de Godó de tennis durant 23 anys i vicepresident
del Barça en l’era Núñez, amb qui s’arribaria a enfrontar a les urnes el 1989.
Vinculat a sectors elitistes de la societat barcelonina, va defensar l’arribada
-frustrada- d’Eurovegas amb l’argument que els projectes que “generin ocupació
i vinculats al turisme han de ser benvinguts”. Tota una declaració d’intencions.
*Article publicat al número 130 de la
revista Carrer, desembre de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada