Des de l’any 2010, la Generalitat gairebé
ha desmantellat la política pública de cooperació al desenvolupament, amb una
enorme reducció pressupostària i la paralització de les subvencions a unes
entitats amb les quals ja té un deute milionari.
Paral·lelament, el govern de Mas intenta augmentar el pes de l’empresa privada
en la cooperació, tant pel que fa a l’execució de projectes com en l’obtenció
de finançament. Un model neoliberal més preocupat pels negocis que per la
disminució de les desigualtats als països del sud
En
només tres anys, la política de cooperació al desenvolupament de la Generalitat
de Catalunya ha virat radicalment, fins al punt que moltes veus afirmen que el govern
de Mas l’ha desmantellada. Francesc Mateu, director d’Intermón Oxfam a
Catalunya i, fins al juny, president de la Federació Catalana d’ONG per la Pau,
Drets Humans i Desenvolupament (FCONGD), apunta que, “si parlem de xifres, és evident
que la cooperació està fora de l’agenda” de l’executiu convergent, que, segons
ell, l’entén únicament com una eina “d’assistència i de finestra al comerç”.
En època de retallades, l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament
(ACCD) –l’organisme responsable de gestionar les polítiques de la Generalitat
en aquest àmbit– se n’emporta la pitjor part. D’un pressupost de 49 milions d’euros
el 2010, ha passat a un de poc més de set, enguany, segons consta al Pla Anual
2013, un document que no ha estat presentat públicament, però al qual ha pogut
accedir la DIRECTA. La monumental tisorada pressupostària, del 86%, ha deixat
en una situació molt complicada un sector que havia crescut molt durant la
darrera dècada, a l’empara, sobretot, dels recursos públics, que no han deixat
de disminuir des de 2008.
Segons dades de la FCONGD, el pressupost de les entitats, de
mitjana, s’ha reduït a la meitat des de 2010 i la baixada d’ingressos ha
comportat la desaparició d’alguna entitat –com Unescocat–, tot i que el més
habitual ha estat l’acomiadament de part de la plantilla, que arriba al 46,7%
del personal en el cas de les ONG de pau. Intermón Oxfam, Setem, Justícia i Pau
o Acsur són algunes de les organitzacions que han presentat expedients de
regulació d’ocupació (ERO); també ha estat habitual l’aturada de projectes a
països del Sud.
David Minoves, exdirigent d’ERC i director general de
Cooperació del govern català durant el tripartit, recalca a aquest setmanari
que el “sector s’està empetitint” i atribueix part de la responsabilitat de la
situació al seu successor, Carles Llorens –també director de l’ACCD–, perquè “la
seva gestió ha agreujat la situació provocant que moltes ONG s’endeutessin o
dediquessin recursos propis a compte dels compromisos de l’agència, degut a l’incompliment
reiterat dels terminis econòmics pactats”.
El 2010, la Generalitat va signar un conveni de tres anys
amb les entitats, acord que els garantia, en principi, el finançament pels seus
projectes. A l’hora de la veritat, l’executiu no va complir el calendari de
pagaments. Francesc Álvarez, director de Medicus Mundi
Catalunya, explica que,
en el seu cas, han hagut d’aturar projectes al Sàhara Occidental i a Bolívia,
acomiadar personal expatriat i reduir els sous de les treballadores de la seu.
El deute acumulat amb 22 entitats va arribar als vint milions d’euros i, ara
mateix, és de 12 milions i correspon, fonamentalment, a fons compromesos pels
anys 2011 i 2012, tal com ha confirmat a la DIRECTA el mateix
Carles Llorens. L’alt càrrec governamental, de qui les entitats han demanat la
dimissió en diverses ocasions, ha assegurat que, a final d’any, s’hauran fet
nous pagaments per reduir el deute.
Protesta contra els impagaments de l'ACCD. Foto: Robert Bonet |
Política neoliberal
Més enllà de la retallada pressupostària, probablement el
gran canvi que ha experimentat la cooperació al desenvolupament de la Generalitat
des que CiU va recuperar el govern és el creixent pes que hi té l’empresa.
Mentre Carles Llorens defensa que “a escala, internacional el sector
empresarial és un element fonamental de la cooperació” i que, a Catalunya, és
una pràctica que “caurà pel seu propi pes”, les fonts de les entitats consultades
són molt crítiques amb aquest viratge, tal com resumeix Francesc Mateu: “Tenen
una noció de la cooperació lligada a l’intercanvi comercial, tot i que l’empresa
no és generadora de desenvolupament, no és la seva feina, tot i que és cert que
en pot arribar a crear com a conseqüència de la seva activitat”.
En el codi ètic per al patrocini privat de cooperació,
aprovat el juliol de 2012, s’arriba a afirmar que les “empreses han creat
instruments innovadors –com ara els negocis inclusius– que conjuguen amb èxit l’enfocament
comercial amb una funció promotora del desenvolupament dels més pobres” i es
defineix la Responsabilitat Social Corporativa (RSC) com la “fórmula de
contribució al progrés de la societat on té lloc l’activitat econòmica de l’empresa,
tot equiparant les responsabilitats de les empreses al seu poder social”.
El llenguatge, neoliberalisme en estat pur, es tradueix en
ajudes a la cooperació empresarial articulades conjuntament per l’ACCD i l’Agència
de suport a la internacionalització de l’empresa catalana (ACC1Ó), que l’any
passat van ascendir a 400.000 euros, van esquivar les retallades i van anar a
parar, segons va revelar l’Anuari delsSilencis Mediàtics, a la Fundació Empresa i Clima, la patronal Pimec, l’Associació
Catalana de Tecnologia, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya i la
Fundació Privada Institut Català de la Fusta.
La intenció de la direcció general és accentuar la
cooperació amb ACC1Ó i, segons recull el Pla Anual 2013, es vol aprofitar la
seva presència a Singapur “per explorar la inclusió de l’RSC a l’empresa
catalana a l’Àsia”, així com “explorar la possibilitat de vehicular assistències
tècniques en l’àmbit de l’emprenedoria i la gestió de recursos”. El
finançament, amb 7.000 euros, del projecte Andino de l’entitat Voluntaris per a
l’Assessorament Empresarial (VAE) –destinat a emprenedores equatorians que
vénen a completar la seva formació a empreses i universitats catalanes–
constitueix un altre exemple de la política implantada.
Fracàs del patrocini
L’equip dirigit per Carles Llorens s’ha dedicat, des de l’any
passat, a signar convenis amb organitzacions empresarials, com les patronals
Foment del Treball i Pimec, la Confederació
del Comerç o el Consell General de
Cambres de Catalunya, amb l’objectiu d’obtenir patrocini privat per a projectes
de cooperació d’ONG validats prèviament per l’ACCD, un model mal vist des del
sector. A l’hora de la veritat, el mateix Llorens reconeix que “el resultat no ha
estat el desitjat, però el patrocini era una cosa que havíem de provar”. Cap
dels projectes que aspirava a ser finançat per les empreses no ha rebut prou
fons per tirar endavant i Francesc Mateu rebla que són les entitats les que han
de buscar “recursos a d’altres bandes”, mentre que l’Agència s’ha de limitar a “gestionar
els fons públics”. A banda d’intentar accedir a fons europeus, el director
general de Cooperació del govern autonòmic no descarta buscar recursos al Banc
Europeu d’Inversions (BEI) o al Banc Mundial.
Carles Llorens, director general de Cooperació. |
També han rebut crítiques alguns dels viatges que han fet
els principals càrrecs responsables de l’ACCD, que segons diverses fonts s’han
convertit en missions empresarials. Com a exemple, s’esmenta l’estada de tres
setmanes a Moçambic que fa ver Cristina Coll –directora de serveis de l’Agència–
l’any passat i el viatge del mes de febrer de Carles Llorens a Guinea Conakry,
país on l’ACCD no té cap projecte. El polític convergent ha manifestat a la DIRECTA que hi va
anar convidat per l’Agència de Desenvolupament de l’Estat africà –pressionat
per la comunitat guineana de Catalunya– i que s’està explorant una
col·laboració entre aquesta entitat i l’ACCD, a banda de negar que tingués
objectius empresarials.
Un responsable d’una ONG catalana important, però, assegura
que Llorens va anar a Guinea Conakry “en missió de promoció empresarial i de
localització d’inversions”, segons li va confirmar el personal que treballa al
país. El mes de juliol, cinc mesos després del viatge, va néixer el Club d’Emprenedors
Afrocatalans, impulsat per l’Espai Afrocatalà de la convergent Fundació Nous
Catalans, que dirigeix Àngel Colom. Una de les primeres activitats del club
serà l’organització, a l’octubre, d’unes jornades sobre oportunitats de negoci
per a l’empresariat català, curiosament a Guinea Conakry, país del qual és
originari Fodé Diakité, militant de CDC des de 2010 i secretari d’acció social
de l’Espai Afrocatalà de Nous Catalans.
El govern actual tampoc no està complint el Pla Director de
Cooperació 2011-2014 aprovat al final de l’etapa del tripartit i, per exemple,
el Pla Anual 2013 no contempla destinar ni un euro a Palestina, tot i que es
tractar d’un país prioritari. La realitat és que la cooperació catalana cada
cop és més precària i David Minoves reconeix que retallar en aquest àmbit “no
té cap desgast electoral”. L’anterior director general admet que ERC, el seu
partit, “ha optat per prioritzar i condicionar el govern en la qüestió nacional
i en la realització de la consulta en comptes de pactar les polítiques
sectorials”, de manera que no incideix en l’executiu en matèria de cooperació,
tot i que va ser un sector que va contribuir a bastir durant els set anys de
tripartit.
En el context actual, Francesc Mateu subratlla la importància
de fer més pedagogia per defensar la necessitat d’una política pública de
cooperació al desenvolupament perquè “és un acte de justícia. Tothom té els mateixos drets
i, amb ella, contribuïm a pal·liar els desajustos que hi ha al món”.
Acomiadaments massius a l’ACCD
A curt termini, l’Agència Catalana de Cooperació no
desapareixerà. Si més no, així ho assegura el seu director, Carles Llorens, que
afegeix: “No sé què passarà (més endavant) i, segurament, jo ja no hi seré (com
a màxim responsable de l’ACCD)”. Des del seu aterratge com a director, l’entitat
pública ha reduït la seva plantilla a menys de la meitat. Primer, el setembre
de 2011, va presentar un ERO per fer fora 46 treballadores –quatre de les quals
van haver de ser reincorporades posteriorment arran d’un dictamen judicial– i,
el juliol d’enguany, s’ha prescindit de dues caps d’àrea. A tot això, cal
sumar-hi diversos canvis d’organigrama, criticats per les treballadores.
Segons fonts del comitè d’empresa, “hi ha hagut un
buidatge de coneixements tècnics molt important” a l’Agència, que ha perdut “expertesa
en cooperació”. Les mateixes fonts denuncien la manca de voluntat negociadora
de la direcció, que es va negar a estudiar les alternatives als darrers
acomiadaments, com ara l’eliminació de la plaça d’adjunta a la direcció, que
està pressupostada, però vacant des que, fa sis mesos, Aouatif Stitou va plegar
per diferències amb Llorens. Mentre es retallaven al mínim les subvencions a
les entitats, l’ACCD ha hagut d’afrontar una despesa important en indemnitzacions a les
acomiadades i en processos judicials derivats de l’ERO, en els quals l’agència
no ha estat defensada pels serveis jurídics de la Generalitat, sinó pel bufet Antràs.
El despatx, que s’ha embutxacat prop de 70.000 euros, és propietat de Josep
Maria Antràs, expresident de la filoconvergent Fundació Catalunya Oberta.
*Article publicat al número 331 del setmanari
DIRECTA, 25 de setembre de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada