CaixaBank, Catalunya
Caixa i Banc Sabadell van obtenir beneficis milionaris amb les comissions per
la gestió dels bons patriòtics
El 29 d'abril, la
Generalitat de Catalunya va liquidar l'última de les emissions dels anomenats
bons patriòtics, un mecanisme de finançament emprat per l'administració
autonòmica entre novembre de 2010 i maig de 2012. En total, l'executiu va
captar 12.727 milions d'euros a través d'aquests bons, adquirits per
particulars i empreses que rebien a canvi un interès d'entre el 4,25% i el
5,25%, depenent de l'emissió. Per afrontar la darrera amortització, de 781,5
milions a 32.605 inversors detallistes, el Govern d'Artur Mas va recórrer al
fons de liquiditat autonòmica (FLA), com ha succeït des del 2012. Per tant, la
liquidació dels bons no ha reduït el volum del deute de la Generalitat
principatina, sinó que n'ha augmentat la dependència amb el govern de l'Estat
espanyol, que amb diferència n'és el principal creditor.
La deutecràcia
s'ha accelerat des de l'inici de la crisi i només en el cas de la Generalitat
el passiu s'ha triplicat a partir del 2008, fins als 57.122 milions d'euros en
què se situava el 31 de desembre de 2013, incloent-hi les seves empreses
públiques o participades. Segons un càlcul de la Plataforma Auditoria Ciutadana del Deute
(PACD), que ha elaborat un ampli informe sobre la qüestió, el deute per càpita
dels catalans ascendia a final de l'any passat a 25.606 euros, sumant el passiu
dels executius estatal i autonòmic, però sense tenir en compte el municipal. La
xifra supera en més de 5.000 euros la mitjana espanyola, el que demostra que
l'endeutament de l'administració del Principat és dels més elevats de l'Estat.
La imposició de la deutecràcia
s'ha traduït en canvis legislatius els darrers anys -reforma express
de la Constitució l'agost de 2011, Llei d'estabilitat pressupostària i
sostenibilitat financera (abril de 2012) i Llei de control del deute comercial
en el sector públic (desembre de 2013)- que consagren el pagament del deute com
a prioritat de les administracions. Les noves normatives perjudiquen el
benestar dels ciutadans i beneficien uns creditors que veuen garantit per llei
el seu enriquiment. En el cas de la Generalitat de Catalunya, el 47% del deute
és amb l'Estat espanyol, a través dels diversos mecanismes de liquiditat, però
entre els creditors també hi trobem entitats financeres estatals i estrangeres
i acabalats inversors particulars. L'Estat, a més, recorre als mercats per finançar-se.
Un negoci per a les
entitats del país
“El deute s'ha
convertit en un mecanisme de distribució de la riquesa de pobres a rics, doncs
els diners dels contribuents, aportats d'una manera o altra pel treball, es
drenen cap als capitals financers a través del pagament d'interessos del
deute”, rebla l'informe Desentranyant la UE,
publicat recentment pel Seminari Taifa. La definició del grup d'economistes
crítics deixa ben clar per a qui és un negoci el model imposat des de la Troika
-Banc Central Europeu (BCE), Comissió Europea (CE) i Fons Monetari
Internacional (FMI).
Un exemple clar
d'enriquiment del sector financer amb diners públics va donar-se amb les
emissions de bons patriòtics de la Generalitat, que van comportar el pagament
de gairebé 600 milions en interessos als inversors -més de 670.000 peticions,
és a dir, bàsicament petits estalviadors- i 275 milions en comissions a les
entitats financers que van gestionar-ne la col·locació. Segons l'informe de la
PACD, basant-se en les dades del Departament d'Economia i Coneixement, la
principal beneficiada pels bons patriòtics ha estat CaixaBank, que només en
comissions s'ha embutxacat 113 milions d'euros, el 41% del total. Després de l'entitat
presidida per Isidre Fainé, el negoci privat pagat amb diners públics també ha
estat especialment lucratiu per a la rescatada Catalunya Banc (64,5 milions),
el Banc Sabadell (31,5), Unnim -actualment BBVA- (11,4), Deutsche Bank (10,5),
la Caixa d'Enginyers (10) i el Barclays Bank (7,6).
Tres vies
d'endeutament
La Generalitat
actualment s'endeuta de tres maneres: a través de l'emissió de bons i pagarés
als mercats financers, que a final de 2013 suposaven el 31% del passiu; amb
préstecs i crèdits de la banca, el 22% del total; i amb els mecanismes públics
de liquiditat, que sumaven el 47% i que no deixen de ser crèdits de l'Estat
pels quals s'han de pagar interessos d'entre el 3,3% i el 6,2%. La composició
del deute de l'administració autonòmica ha canviat notablement des del 2011,
quan els préstecs amb entitats financeres representaven el 36,7% del passiu i
els bons, el 63,3%, però el tancament del mercats va provocar l'aplicació dels
mecanismes de suport a la liquiditat. Ara, el principal creditor de la
Generalitat és el govern espanyol i la PACD no dubta a afirmar que de facto
la política econòmica catalana “està intervinguda” des de l'executiu central,
ja que l'accés a instruments com el FLA implica l'acceptació de determinades
condicions dictades des de Madrid.
Els mecanismes
públics de suport a la liquiditat es van impulsar per fer front, precisament,
al pagaments dels deutes de les autonomies i bàsicament són tres: el FLA,
finançat pel govern estatal a través de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO), del
que han sorgit el 75,6% dels recursos públics rebuts per la Generalitat; els
crèdits de l'ICO (5,7%); i el Fons per al Finançament de Pagaments de
Proveïdors (FFPP), que representa el 18,7% restant. El FFPP suposa un lucratiu
negoci per a les 26 entitats bancàries que el nodreixen mitjançant un crèdit
sindicat i que exerceixen d'intermediàries i es beneficien d'uns interessos que
“rondaran el 5,9%”, segons el Ministeri d'Hisenda. El BBVA, el Banc Santander,
Bankia, Caixabank, el Banc Popular, el Banc Sabadell, el Banesto o el públic
ICO són les principals entitats que hi participen.
La Generalitat va
començar a emetre bons sobirans negociats des de la Borsa de Barcelona el 1996
i a 31 de desembre de l'any passat sumaven 14.799 milions d'euros, la major
part dels quals són a llarg termini (12.700). Un cop amortitzats els darrers
bons patriòtics, ja no queden emissions detallistes, de manera que són
inversors en general -com per exemple residents a partir de 500.000 euros- els
que posseixen bons. Pel que fa a la composició, les darreres dades disponibles
són de 2011, quan el 54,4% del deute públic negociat a borsa de la Generalitat
estava en mans de residents -principalment persones físiques (24,8%) i entitats
de crèdit (13,6%)- i la resta (45,6%) el tenien no residents. El 2006 els
residents només n'acumulaven el 20% i des d'aleshores no han deixat de guanyar
pes com a creditors de la Generalitat.
Pel que fa als
crèdits bancaris, no existeixen dades actualitzades sobre quines entitats
financen la Generalitat, però a l'informe de la PACD s'exposa que durant el
2014 la major parts dels venciments de deute tant a llarg com a curt termini
corresponen a bancs espanyols (5.183 milions, envers els 125 a pagar a entitats
foranes). Tot plegat evidencia que el deute de la Generalitat està
fonamentalment en mans estatals, ja siguin públiques o privades, que intervenen
una política econòmica molt allunyada dels interessos de la ciutadania.
La 'deutecràcia'
s'imposa al finançament dels serveis socials
“Els deute ha estat
i segueix sent un mecanisme de dominació dels creditors sobre els deutors. Un
mecanisme que ha servit com a palanca per imposar un model econòmic basat en
les premisses del neoliberalisme”. La frase, que apareix a l'informe La
deutecràcia com a amenaça global, editat per l'Observatori del Deute en
la Globalització (ODG) i escrit per Iolanda Fresnillo, membre de la PACD,
resumeix una de les principals conseqüències de la sacralització del pagament
del deute per sobre de la inversió en benefici del 99% de la població, com és
la pèrdua de sobirania. El mateix treball afegeix que la “imposició de
limitacions a la despesa social i al dèficit públic provoquen retallades en els
drets econòmics, socials i culturals de les ciutadanes, limitant l'accés als
serveis públics de salut i educació, augmentant la precarietat en el treball i
la desocupació, dificultant l'accés als béns bàsics de consum i incrementant la
desigualtat de classe social i de gènere”.
L'evolució de la
despesa de la Generalitat des del 2008 és un cas paradigmàtic de deutecràcia.
A partir d'aleshores, la inversió en salut, educació i protecció i promoció
social ha disminuït, mentre que la partida destinada a pagar el deute s'ha
disparat. L'any passat va ser el primer en què el deute va ser la principal
porció del pressupost del govern autonòmic, amb un total d'11.728 milions
(sumant interessos i amortització), per sobre dels 8.215 destinats a Salut o
els 5.055 d'Educació. Els darrers quatre anys (2010-2013) acumulen unes
retallades de 3.100 milions en inversió social en contraposició amb l'increment
de 9.000 milions destinats al deute.
El deute de la
Generalitat catalana era de 57.122 milions a final de 2013 i havia registrat
increments anuals superiors als dos dígits des del 2008. El català és
l'executiu autonòmic més endeutat de l'Estat en xifres absolutes i el tercer
respecte al PIB (29,7%), només per darrere del País Valencià (31.884 milions,
32,9% del PIB) i Castella-la Manxa. Les Illes ocupen la quarta posició amb el
25,6% del PIB, el que equival a 6.586 milions. El 2003, el passiu de la
Generalitat catalana era de menys d'11.000 milions, de manera que en una dècada
s'ha quintuplicat i el creixement ha estat constant, amb independència del color
polític de l'administració. En un context de creixents necessitats -des de
2008- la despesa social ha caigut per complir el pagament d'un deute
sacralitzat per unes lleis aprovades pel PP amb el vistiplau de CiU i, en algun
cas, del PSOE. Milton Friedman, el gran gurú del neoliberalisme, deu somriure a
la tomba.
Oferir préstecs de diners a persones que necessiten urgentment. De 5.000 euros a 6.000.000 d'euros. Per obtenir més informació, contacti'm per la meva adreça de correu electrònic: ( patrickbernard@e-nautia.email )
ResponEliminaSóc empresari francès i oferiu préstecs de diners a persones que ho necessiten. Ofereix préstecs de 5000 euros a 5.000.000 euros per a totes les persones i la societat que necessiten un préstec. Poseu-vos en contacte amb mi per la meva adreça de correu electrònic per a totes les vostres necessitats de diners. Aquí teniu la vostra adreça de correu electrònic ( patrickbernard@e-nautia.email )
ResponEliminaHola a tots;
ResponEliminaEstàs prohibit la banca, no pots sortir econòmicament. Per ajudar-vos a adonar-vos dels vostres somnis i projectes, poso a la vostra disposició una oportunitat per fer préstecs a curt i llarg termini amb un 3% d'interès. De 6000 € a 7.000.000 € a totes les persones que puguin pagar. Per obtenir més informació, poseu-vos en contacte amb mi per correu electrònic: ( patrickbernard@e-nautia.email )
Hola a tots;
ResponEliminaSóc una persona de bon caràcter que us ofereix l'oportunitat de realitzar els vostres somnis i els vostres projectes. Es tracta d'una oferta de préstec monetari a totes les persones que ho necessiten amb urgència. Us oferim de 7000 € a 7.500.000 € a totes les persones que poden pagar en un termini raonable. Per obtenir més informació, aquí teniu el meu contacte: ( patrickbernard@e-nautia.email )
Hola a tots: em dic Patrick i oferim préstecs amb diners a persones que necessiten i a la societat que estan en crisi financera. Poseu-vos en contacte amb mi per la meva adreça de correu electrònic per a totes les vostres sol·licituds de préstec de 10.000 euros fins a 5.000.000 d'euros. No dubti en contactar-me al meu correu electrònic: ( patrickbernard@e-nautia.email )
ResponEliminaHola a tots: em dic Patrick i oferim préstecs amb diners a persones que necessiten i a la societat que estan en crisi financera. Poseu-vos en contacte amb mi per la meva adreça de correu electrònic per a totes les vostres sol·licituds de préstec de 10.000 euros fins a 5.000.000 d'euros. No dubti en contactar-me al meu correu electrònic: ( patrickbernard@e-nautia.email )
ResponElimina