El grup de pressió reuneix alguns dels principals empresaris de la ciutat i advoca per convertir-la en un centre global de negocis. L’entitat té una important influència a l’Ajuntament, fins al punt que l’alcalde està atenent unes reivindicacions que afavoreixen els negocis dels seus membres
La flor i nata de l’empresariat barceloní, alguns dels principals representants
polítics de la ciutat i una elit de professionals internacionals que hi
resideixen van trobar-se el vespre de l’1 de juliol al Palauet Albeniz, amb
motiu de la primera edició del BarcelHOLA Inspiring Cocktail. L’acte, que va reunir unes 350 persones, va estar organitzat per
l’associació Barcelona Global i pretenia reconèixer el “talent internacional” establert
a la ciutat per la seva “contribució d’excel·lència i inspiració a l’entorn
professional”. En un ambient distès afavorit pel clima benèvol de la jornada, l’alcalde,
Xavier Trias (CiU), va aprofitar l’esdeveniment per manifestar que el
consistori està promovent Barcelona com a ciutat de negocis amb mesures que “redueixin
la burocràcia i ajudin els empresaris a tirar endavant els seus projectes”. De
ben segur que els representants de Barcelona Global van aplaudir les paraules. Gairebé
un any enrere, Gonzalo Rodés (GBS Finanzas), un dels vicepresidents de l’entitat,
havia advertit precisament que la burocràcia podia “ser un fre” per convertir
la capital catalana en una ciutat realment interessant per fer-hi negocis.
La seqüència il·lustra clarament la capacitat d’influència que ha assolit Barcelona Global, una associació
impulsada per la multimilionària andorrana Maria Reig i nascuda el primer
trimestre de l’any passat. Definida al seu portal com una plataforma “civil,
privada, independent i sense ànim de lucre formada per líders empresarials, professionals,
i emprenedors compromesos amb Barcelona i el seu futur”, que té la missió de
fer del cap i casal “una de les ciutats més atractives per desenvolupar-hi activitat
empresarial i talent”, actualment suma més de 200 socis individuals i compta
amb el suport de grans empreses com Abertis, Agbar, Agrolimen, Applus, Banc
Sabadell, Freixenet, Grup Godó, Media Planning o Puig.
Més enllà dels diversos projectes endegats els darrers dotze mesos,
si per alguna cosa destaca Barcelona Global és per la seva capacitat per fer de
lobby en favor dels interessos dels seus membres, molts dels quals ja
tenen presència en d’altres importants grups de pressió que comparteixen característiques
com l’elitisme i la defensa d’un model inequívocament neoliberal de l’economia.
Emilio Cuatrecasas, president del conegut bufet d’advocats i de l’entitat, és
un dels membres del fòrum Puente Aéreo, que reuneix empresaris i executius de
Barcelona i Madrid i on també hi ha altres representants de Barcelona Global,
com Salvador Alemany (Abertis), José Antich (Godó), Luis Conde (Seeliger &
Conde), Josep Oliu (Banc Sabadell) o Josep Maria Xercavins (Grupo Metrópolis).
La Fundació Príncep de Girona -Alemany, Oliu, Carlos Godó, Josep Ferrer Sala
(Freixenet) i Leopoldo Rodés (Media Planning)-, el Cercle d’Economia -Oliu i
Artur Carulla (Agrolimen)-, el molt exclusiu Círculo Ecuestre -Luis Conde,
Gonzalo Rodés i Borja García-Nieto- o el Fòrum de Marcas Renombradas Españolas -presidit
pel factòtum de Freixenet, Josep Ferrer Sala- són altres dels lobbys ben representats
a Barcelona Global.
Vincle amb BCN World
El primer projecte que va posar en marxa l’entitat va ser la
promoció de la marca Barcelona, entesa com un “actiu econòmic de la ciutat i les seves empreses”,
a través de la signatura d’un conveni de col·laboració amb l’Ajuntament el març
de 2012. La intenció del lobby és que s’impulsi un “relat de la marca Barcelona” que contribueixi
a posicionar la ciutat “com a centre global de negocis”. La rehabilitació energètica
i sostenible del centre de la capital, el desenvolupament de la marca Barcelona Mèdica, l’aproximació
als negocis i l’emprenedoria dels alumnes de secundària a través de les
xerrades d’Escola i Empresa o la creació del Barcelona Global International Council
-bàsicament una xarxa d’executius barcelonins residents a d’altres ciutats del
món- són altres dels projectes que desenvolupa l’entitat que presideix Emilio Cuatrecasas.
Entre els integrants d’aquest consell internacional hi ha Xavier Adserà, mà
dreta de l’especulador valencià Enrique Bañuelos a Veremonte, la societat que promou
BCN World.
La plataforma també s’omple la boca assegurant que entre els seus
valors té la col·laboració público-privada, que en gran part dels casos es
tradueix en posar recursos o instruments públics al servei dels interessos
privats d’uns quants. En aquest sentit, la influencia de l’entitat a l’Ajuntament
és inqüestionable i s’ha traduït no només en la signatura del conveni per
promoure la marca Barcelona o la presència de l’alcalde al còctel de l’1 de juliol, sinó en l’assistència
d’alguns dels membres del lobby al viatge que Trias va fer als Estats Units el passat maig. Durant
l’estada, la delegació municipal va signar un acord amb Partnership for New York
City, un dels referents en què vol emmirallar-se Barcelona Global juntament amb
London First i L’Avenir Suisse. El grup d’Estats Units no amaga tenir una gran influencia
económica i política, res que no intenti emular l’associació impulsada per
Maria Reig.
Mateixa terminologia que el govern
L’última assemblea general del grup, celebrada el 16 de juliol, va
servir per donar el vistiplau als quatre eixos estratègics d’acció per al
període 2013-2014, entre els quals destaca el foment de Barcelona com a ciutat Business Friendly, una
terminologia que -cal no oblidar- ha estat emprada en multitud d’ocasions pels
dirigents de CiU que s’encarreguen de les àrees econòmiques de l’Ajuntament o
la Generalitat. Darrere l’embolcall de projectes i bones paraules, la prioritat
de la plataforma és que Barcelona sigui un lloc més fàcil per a fer negocis, amb
una major “obertura econòmica”. O, dit d’una altra manera, amb una normativa
més laxa que afavoreixi les seves ànsies d’enriquiment. I, de moment, no hi ha dubte
que les peticions de Barcelona Global són escoltades atentament per l’equip de
govern de la ciutat, ja sigui fent una copa al Palauet Albeniz o en la visita
institucional a Nova York.
El català, vist com un obstacle
Tot i tenir més d’un any de vida i la notorietat de molts dels seus integrants, la presència mediàtica
de Barcelona Global està sent més aviat discreta, una estratègia probablement volguda
per poder avançar en els seus projectes sense la constant fiscalització de la
premsa. Això no ha evitat que els seus membres hagin protagonitzat alguna
polèmica. La més sonada la va provocar el mateix Emilio Cuatrecasas, president
de l’entitat, quan el juliol de l’any passat va afirmar que el català era un “problema”
per atreure talent, per afegir que la llengua “és una barrera interna difícil
de gestionar”. El passat 30 de juny una enquesta entre estrangers amb talent
per als negocis o la recerca establerts a Barcelona i encarregada per la
mateixa entitat va desmuntar l’argument de Cuatrecasas. Només el 5,1% dels
consultats veuen el català com un problema important.
*Article publicat al número 129 de la revista Carrer, setembre de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada