El CIDECI o Universitat de la Terra de San Cristóbal de las
Casas és un projecte educatiu totalment autònom que permet a la població
indígena rebre una formació gratuïta i de qualitat en nombroses matèries. L’espai,
que té 23 anys, no deixa de créixer ‘pasito a pasito’
Lluny de confiar en una
administració –local, estatal o federal- que històricament els ha marginat,
discriminat i represaliat, ja fa algunes dècades que part de la població
indígena de Chiapas va decidir aixecar-se i endegar els seus propis projectes –de
govern, educatius o sanitaris, per citar només tres àmbits- de forma autònoma,
sense comptar amb cap recurs oficial mexicà. Els Caracoles i les Juntas de Buen
Gobierno (JBG) zapatistes són els exemples més coneguts d’aquesta pràctica,
però hi ha casos que van més enllà de les persones que donen suport a l’Exèrcit
Zapatista d’Alliberament Nacional (EZLN) i que són previs a l’aixecament de l’1
de gener de 1994, que per a molta gent va situar Chiapas i les reivindicacions
de la seva població indígena al mapa. El Centro Indígena de Capacitación
Integral (CIDECI), ubicat a San Cristóbal de las Casas i nascut el 1989, és
probablement el paradigma que als ciutadans originaris de Chiapas els ha anat
molt millor quan han decidit organitzar-se per si mateixos que no pas quan han
esperat que l’administració, sigui del color que sigui, respecti els seus drets
i els proveeixi de serveis bàsics.
Amb 23 anys de trajectòria –justament
la setmana passada se’n va celebrar l’aniversari- el CIDECI, també conegut com
la Universitat de la Terra, és un espai en continu creixement i expansió en què
joves indígenes provinents de tot Chiapas completen la seva formació per
retornar a les seves comunitats amb els coneixements adquirits. No disposaran
de cap títol oficial expedit per l’Estat mexicà, però, seguint la filosofia
pedagògica del centre, hauran après a fer i hauran après a aprendre, tot en un
entorn intercultural en què el castellà es combina amb les diferents llengües
originàries del territori, com ara el tzotzil, el tzeltal o el tojolabal, entre
d’altres.
Passejar pel CIDECI és una
experiència molt recomanable, per descobrir fins a quin a punt pot funcionar de
manera solvent un projecte autònom. L’espai, que ocupa desenes d’hectàrees,
transmet la sensació de no aturar-se mai, d’adaptar-se constantment a les
necessitats de les comunitats indígenes tot seguint un full de ruta que
contempla una expansió lenta, però constant. “Costa molta feina créixer, però pasito a pasito ho anem fent, sense
aturar-nos”, em comenta el doctor Raymundo Sánchez Barrozo, el coordinador
general de la Universitat de la Terra.
Al CIDECI s’hi fa formació
d’un munt de matèries, des d’un curs per aprendre a fer pa, fins a informàtica,
passant per cursos en agricultura, ramaderia, apicultura, mecànica, teixits,
música, tall i confecció, electricitat, ferreteria, serigrafia, radioelèctrica,
sabateria, disseny i arquitectura o construcció, per citar-ne només alguns. Tota
la formació és gratuïta per als alumnes, que també tenen l’opció de cursar
altres matèries ofertades també a la Universitat de la Terra, com ara Dret
Autònom, Agroecologia, Administració d’Iniciatives i projectes
comunitari-col·lectius, Interculturalitat, Anàlisis dels Sistemes-Món o Estudis
de (Post) i (Des) colonialitat.
Connexions amb els zapatistes
L’espai transmet dignitat i
ordre i està fet amb una arquitectura homogènia i respectuosa amb l’entorn. I
és que bona part dels edificis del CIDECI els han fet els propis alumnes que es
formen en construcció, aixecant immobles de tova. El centre aprofita l’aprenentatge
dels estudiants per dotar-se de nous recursos, de manera que els mobles que
necessita els fan els alumnes de fusteria; les instal·lacions elèctriques, els
d’electricitat; de la decoració se n’encarreguen els que es formen en pintura i
arts; el menjar l’elaboren aquells que estudien cuina,... A banda de les aules,
el CIDECI disposa de biblioteques, tallers, auditoris –sovint s’hi fan
seminaris oberts a assistents d’arreu del món i el recinte més gran té
capacitat per a 1.500 persones-, granges, dormitoris per allotjar tant els
alumnes com els visitants, cuines o cafeteries, entre d’altres.
Tota la formació que s’hi
fa, i que compta amb una excel·lent valoració per part de les comunitats
indígenes que hi envien els seus joves, no està reconeguda per cap
administració mexicana, però en canvi el CIDECI ha pogut establir convenis amb diversos
centres, com ara la colombiana Universidad de Santo Tomás, a Bogotà; la
Universidad Autónoma Metropolitana (UNAM) de Ciutat de Mèxic o la Universidad
Iberoamericana de Puebla, també a Mèxic.
Amb un estreta vinculació amb els zapatistes –parlem també d’un projecte
autònom, multicultural i que aporta la dignitat a les comunitats originàries
negada pels successius governs mexicans-, el projecte educatiu va més enllà i
arriba a totes aquelles comunitats indígenes que ho desitgin, tot i que només
cal fer una volta per l’espai per descobrir, a través de diversos murals, les
evidents simpaties cap al projecte de l’EZLN.
Com pot sobreviure sense
cap ajuda de l’administració autòctona? El dr. Raymundo Sánchez m’ho explica.
Bàsicament el CIDECI té dues fonts de finançament: una és la cooperació
internacional i l’altra l’autofinançament a través de la venda de productes i
de l’assessorament que ofereix en diverses matèries. Mentre que la cooperació –històricament
ha rebut importants recursos provinents del Principat i del País Basc- està
disminuint els darrers anys, l’autofinançament no deixa de créixer, en gran
part gràcies a la Sociedad Cooperativa de Productores y Sistemas Integrados
Agroecològicos: Vanda Shiva, que a banda de produir aliments i flors, ofereix
capacitació i assessoria en la matèria a les zones indígenes de Chiapas. “Hem d’afirmar
positivament cada dia la nostra esperança”, em comenta el doctor Raymundo quan
li manifesto la meva admiració per l’abast d’un projecte educatiu autònom que
permet una formació de qualitat a la població tradicionalment marginada de
Chiapas. Amb un full de ruta ben clar, el CIDECI demostra que l’estabilitat, el
respecte a la diferència, la pluriculturalitat i la protecció del medi són
potes fonamentals d’un model educatiu del qual haurien d’aprendre molt els
nostres particulars dirigents, encaparrats a canviar el sistema cada
legislatura, obviant les opinions de mestres i pedagogs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada