Les
participacions preferents són el paradigma de les pràctiques irregulars de les
entitats financeres per aconseguir els seus objectius, en aquest cas
recapitalitzar-se, passant per sobre de qui sigui. Centenars de milers de persones,
la majoria de les quals van ser enganyades, són víctimes d’un “corralito” i no
poden accedir als seus diners
La
manca d’ètica de les entitats financeres, que
van vulnerar diverses normatives per enganyar
part de la seva clientela pensant únicament en la seva necessitat d’aconseguir
capital; el galdós paper de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i
del Banc d’Espanya a l’hora d’actuar com a organismes reguladors i evitar els
abusos de la banca; i la bona fe de centenars de milers de persones que,
seguint les indicacions dels responsables de les seves oficines bancàries de
tota la vida, van dipositar gran part dels seus estalvis en productes financers
d’alt risc, creient que ho feien en uns dipòsits amb una alta rendibilitat, són
tres dels elements decisius que expliquen l’enorme escàndol de les
participacions preferents, que afecta entre 700.000 i un milió de famílies arreu
de l’Estat espanyol, segons les fonts, que han vist com els seus diners, uns
30.000 milions d’euros en total, han estat segrestats per les entitats financeres,
en un corralito en tota regla, del qual, de moment, ningú n’ha assumit
responsabilitats.
L’escàndol
va esclatar el novembre de l’any passat, quan es va descobrir que els clients no
podien accedir a uns estalvis que creien en productes segurs, amb el capital
disponible quan ells ho desitgessin. Aleshores, els afectats, la immensa
majoria persones jubilades i sense coneixements financers, van començar a ser
conscients que els havien enganyat. Que no havien contractat un dipòsit bancari
a termini, sinó quelcom molt més complex anomenat “participacions preferents” (en
d’altres casos va ser deute subordinat o altres productes financers d’alt
risc). I que, simplement, no podien accedir-hi si no volien perdre gran part
del capital que havien aportat en el moment de subscriure-les.
Protesta d'afectats per l'engany, a una oficina de la Caixa. |
Les
participacions preferents es van comercialitzar a l’Estat espanyol des de
mitjan anys 90 per finançar l’expansió territorial de les entitats financeres.
És ja en el segle XXI quan se’n van col·locar de manera massiva a petits
estalviadors, amb un pic el 2009, any en què se’n van adquirir per valor de
13.000 milions d’euros, amb la Caixa com a principal emissora, tot i que són
més de 50 les entitats que en van arribar a vendre. Oscar Serrano, advocat del
Col·lectiu Ronda, explica a Carrer que les preferents “es comercialitzen
per la necessitat de les entitats de captar capital”, un fet forçat per
l’obligatorietat de complir amb les exigències europees d’augmentar la pròpia
solvència arran de la crisi financera. La nova normativa bancària fixada a
Basilea III, però, fa que aquest producte deixi de ser interessant per a les
entitats, que amb el canvi no el poden computar com a capital propi i, per
tant, deixen d’emetre-les.
Un
producte a perpetuïtat
Però
què són exactament les preferents? Són productes financers molt complexos, amb
un risc elevat. Se les considera un híbrid, a mig camí entre les accions i el
deute. A la pràctica són com un préstec que el client fa a l’entitat a canvi
d’una participació anomenada cupó per la qual se’n reben uns interessos. Es
negocien a la borsa, de manera que s’exposen a pèrdues importants i, el gran quid
de la qüestió, són valors a perpetuïtat, és a dir, no tenen data de venciment.
Per tant, l’entitat retornarà el capital inicial quan ho desitgi, pagarà interessos
només si té beneficis i és lliure de no fer-ho. Els diners invertits no estan
coberts pel Fons de Garantia de Dipòsits i, per tant, si el banc o la caixa fa
fallida, la persona els perd. Per recuperar-los, cal que les participacions es
venguin als mercats borsaris al preu que se’n pagui, enguany molt inferior al
valor nominal, la xifra que s’hi va invertir inicialment.
La
seva complexitat estableix que només eren adequats per a inversors experts, amb
grans coneixements financers, però a l’hora de la veritat les afectades són,
majoritàriament, persones estalviadores, sense els coneixements adequats per
adquirir-les i a les quals no els explicaven totes les característiques que
tenien. “Era l’entitat la que contactava amb el client minorista per oferir-li
preferents i li enunciava tots els suposats avantatges que tenien, mentre
n’ocultava els riscos”, exposa a aquesta revista Jofre Farrés, secretari general
de l’Associació d’Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances (ADICAE) deCatalunya. “La comercialització del producte va fer-se malament perquè quan són
oferts a un perfil minorista cal informar molt bé i molt acuradament sobre les seves
característiques. I això nos’ha fet mai”, subratlla l’advocat Oscar Serrano. El
fet que la majoria d’afectats tinguin més del 80% dels seus estalvis –dades d’ADICAE-
en participacions preferents demostra que no eren inversors, segons Farrés. De
fet, bàsicament són jubilats. “Van anar a buscar el públic més vulnerable, el
més fàcil d’enganyar”, afegeix Serrano.
Allau
de pràctiques irregulars
Contractació
per telèfon sense cap contracte firmat, falsificació de signatures en els
contractes, traspàs no autoritzat dels diners dels clients per subscriure participacions
preferents, pèrdua de contractes o manca de documents, com ara el MiFID -un
test que avalua la conveniència del client per contractar o no el producte-,
exigits per la normativa europea, a banda de, sobretot, manca d’informació. Aquestes
són només algunes de les pràctiques que han patit els milers d’afectats i que ara
tenen els estalvis segrestats per les entitats.
Luisa
Vicente és una de les damnificades d’aquest corralito. Aquesta jubilada
i veïna del barri de la Sagrada Família va contractar 60.000 euros en deute
subordinat i 9.000 en preferents el 2009, després de la insistència del
director de la seva oficina de la Caixa, en qui va confiar perquè el coneixia des
de feia tres dècades i, segons subratlla, li havia garantit que es tractava de
productes segurs i que podria recuperar els diners quan ho desitgés. El 2011 va
decidir que volia treure part dels diners dipositats, que provenien de
l’estalvi del treball de tota la vida i del cobrament d’una herència familiar, per
ajudar la seva filla a pagar l’entrada d’un pis i per sotmetre’s a una operació
de reconstrucció de pit després de patir un càncer de mama. Quan es va adreçar
a l’oficina li van dir que no podia recuperar els 60.000 euros que tenia en
deute subordinat.
Com
a alternativa, i sempre segons la seva versió, la Caixa li va oferir la
contractació d’un crèdit. Posteriorment, va reclamar les còpies dels contractes
dels productes subscrits i aleshores va adonarse que en el primer paquet de subordinades,
de 30.000 euros, hi havia la seva signatura falsificada en tres fulls, que no
havia vist i que curiosament detallaven els riscos del producte. En descobrir
l’engany, Luisa va decidir al gener presentar una denúncia penal contra el
director de l’oficina als Mossos d’Esquadra i aquest va declarar el proppassat
juny com a imputat per un delicte de presumpta estafa.
A
Francisco Herrera i Maria Aragón, un matrimoni de Mataró, els van assegurar el
2002 que dipositaven 54.000 euros en un dipòsit a termini, segons detalla el
seu fill Diego, quan en realitat estaven contractant participacions preferents
de Caixa Laietana. El 2008 van extreure sense problemes 12.000 euros, però al
febrer d’enguany van descobrir que els 42.000 restants, que volien utilitzar
per complementar la migrada pensió d’en Francisco -la Maria té una discapacitat
del 66%-, estaven bloquejats. “Els meus pares volien seguretat, són
estalviadors clarament conservadors i, per tant, volien tenir la certesa que
podrien recuperar els diners quan voldrien”, comenta Diego Herrera, actualment
membre de la Plataforma Estafa Banca, que recorda la vulneració de la normativa
que suposa “comercialitzar productes de risc a persones sense coneixements financers.
Nul·litat
del contracte
Aquestes
situacions van ser possibles perquè la CNMV va fallar en la seva funció de
vetllar perquè les comercialitzacions de productes de risc es fessin
adequadament, oferint tota la informació necessària. Finalment l’any passat, l’organisme
regulador va prohibir que se’n continuessin emetent, mentre que enguany ha
reconegut que almenys el 40% de les emissions de preferents fetes entre el 2008
i el 2011 contenen irregularitats. Com a alternativa, la majoria d’entitats
s’han afanyat a oferir bescanviar les preferents per d’altres productes que,
sovint, tenen característiques similars. En aquest sentit, Oscar Serrano
recalca que si, per exemple, s’ofereix un dipòsit a un termini raonable, com quatre
anys, s’accepti, mentre que es refusin els productes de risc, deixant clar que
acceptar el bescanvi no implica perdre l’opció de reclamar per la “comercialització
fraudulenta” de les participacions preferents, amb l’objectiu d’obtenir la nul·litat
del contracte -per falta d’informació- i, per tant, recuperar tot el capital
aportat.
La
banca, de moment, no s’hi posa bé a l’hora d’acceptar una solució massiva a un
problema que ella ha generat i no accepta retornar els diners als afectats sempre
que no ho decideixi un jutge. Serrano, però, subratlla que la majoria de
processos amb reclamació que han portat des del Col·lectiu Ronda acaben amb una
sentència favorable al client i, per tant, amb la constatació de l’engany.
La
Plataforma Estafa Banca
Nascuda
al febrer de manera espontània en una concentració a la plaça Sant Jaume i
arrelada a diversos barris de la ciutat i a d’altres municipis, com Mataró,
Badalona o l’Hospitalet de Llobregat, Estafa Banca agrupa centenars de persones
afectades per l’engany de les preferents. Són, probablement, el grup que fa una
pressió més visible per denunciar aquest assumpte i entre les seves accions hi
ha la concentració que fan cada dimarts davant la Borsa de Barcelona. També s’han
mobilitzat durant l’assemblea d’accionistes de Caixa Bank i durant el Mobile
World Congress. A Mataró, per exemple, han fet acampades davant la seu central
de Caixa Laietana i, fins i tot, han arribat a fer una acció –una xoriçada- al
jardí del director de l’entitat -actualment dins de Bankia-, Josep Ibern.
Estafa Banca reclama el retorn dels diners als afectats. ADICAE, de la seva
banda, assessora les persones que han contractat productes tòxics i prepara
demandes agrupades per la via judicial. Dues sentències ja han fallat a favor
dels afectats.
*Article publicat amb la revista
CARRER número 124, juliol de 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada